Sunday, May 30, 2010

Tapak projek percubaan: Timun F1

Salam...
Projek percubaan tanaman timun telah diusahakan dalam skala kecil sebanyak 250-300 pokok telah ditanam, Projek ini dimulakan pada bulan oktober 2009. Alhamdulillah dari mula tanam hingga penuaian hasil pokok tidak mengalami masalah walaupun pada bulan november musim tengkujuh melanda, mujurlah batas tidak tenggelam jadi pokok masih mengeluar hasil. Sepanjang tempoh penuaian hasil sebanyak 1.5tan buah timun telah berjaya dikeluarkan, satu angka yang boleh saya banggakan memandangkan saya baru berkecimpung dalam bidang pertanian 1.5tan bagi 300 pokok satu jumlah yang agak baik. justeru itu, saya akan menanam pokok timun seluas 1 ekar ditapak yang baru dengan kepadatan 3000-3500 pokok, kini tapak yang baru dalam peringkat 'setup kawasan' insya allah dalam tempoh 3 minggu dari sekarang benih akan dipindahkan ke batas itu pun bergantung pada keadaan cuaca... Doakan kejayaan saya

Bagi petani faktor cuaca sangat penting dalam menjayakan sesuatu projek jadi kita tidak perlu terburu-buru memulakan projek. Kejayaan sesuatu projek bergantung 5 perkara yang penting...
1. Bagaimana kita dapat mengawal serangan perosak
2. Faktor alam dan cuaca
3. medium dan miterial
4. Baka dan benih
5. Penggunaan baja yang betul dan sesuai
Bakal petani baru 5 faktor diatas perlu dititik beratkan untuk menentukan kejayaan sesuatu projek pertanian, selebihnya berdoa dan berserah pada Allah S.W.T. Faktor ini dari pengalaman selama 2 tahun saya berkecimpung dalam bidang pertanian.
Dibawah ini saya sertakan gambar projek percubaan timun yang lalu...

No comments: