Saturday, June 12, 2010

perkembangan projek tanaman terung dan timun

Salam
Hampir 2minggu saya tidak men'update' blog diatas kesibukan kerja dan masa yang terhad, dalam 2minggu ini juga banyak cerita yang ingin saya kongsikan bersama.
pertama sekali tentang projek terung yang masih mengeluarkan hasil hingga ke hari ini, untuk tuaian hasil hari ini sebanyak 238kg telah dituai. Dari segi harga ada penurunan iaitu 1.20/kg harap-harap minggu hadapan harga buah terung naik, mungkin penurunan harga disebabkan penghasilan buah terung melebihi dari permintaan. Jika penurunan harga masih berterusan ini akan merugikan petani dari segi kos penjagaan yang tinggi tetapi pulangan yang rendah. Hingga ke hari ini projek terung saya telah mengasilkan tuaian sebanyak 7000kg (alhamdulillah syukur) Dibawah ada saya sertakan gambar projek tanaman terung saya yang sudah manjangkau usia 6 bulan...

hampir setiap dahan mengeluarkan hasil

sedang mekar berkembang

Pokok sama tinggi dengan manusia

warna yang sekata

pokok yang telah di 'broning'

Projek tanaman timun

projek tanaman timun yang telah dimulakan pada 2 jun 2010, hingga ke hari ini sudah 11 hari pokok dibatas. Pokok Timun telah mengeluarkan daun yang keempat insya allah minggu hadapan janggut pokok akan keluar, jadi korang layan ajerlah gambar yang saya sempat snap...

Usia Pokok 9 hari dari semaian

usia pokok 6 hari dari semaian

usia pokok 4 hari

usia pokok 3 hari

usia pokok 2 hari

No comments: